Door op 5 september 2014

Grote belangstelling in Koelhuis voor gesprek over komst acz

PvdA gaat uit van solidariteit

Gastspreker Jan Pronk over asielzoekers: ‘De hele geschiedenis lang zijn er vluchtelingen geweest, mensen op de vlucht voor geweld en onderdrukking.’
De vluchteling is vaak een sterk mens, goed in staat zich aan te passen, gemotiveerd en met geloof in de toekomst. Het gesprek begon woensdagavond 3 september met Jan Pronk die vanuit zijn ervaring de huidige situatie schetste, daarna werd gesproken met ervaringsdeskundigen.

Jan Pronk sprak een tijdje over de huidige conflicten en de opvang van vluchtelingen. Daarna beantwoordde hij vragen uit het publiek.
Hij prikte drie mythes door:

1. De mythe dat wij in Nederland worden overstroomd door vluchtelingen. Dat is niet juist, we vangen maar een piepklein gedeelte van de vluchtelingen op, slecht een klein gedeelte komt in Europa asiel aanvragen.
  2. Opvang in de eigen regio. Dat is vrijwel altijd het geval, de regio’s kunnen niet meer opvangen dan ze nu al doen.
  3. Dat vluchtelingen zielig of bedreigend zijn. Vluchtelingen zijn juist sterke mensen met veel levenskracht, op zoek naar een goede en veilige toekomst.

Jan is niet tegen de azc’s, maar geeft de gemeente Zutphen het advies goed te onderhandelen met het COA voor zij het bestuursakkoord ondertekent. ‘Neem voorwaarden op, formuleer randvoorwaarden, maak afspraken over de timing. En handel vanuit het principe van solidariteit. Solidair met de vluchteling en zijn rechten en met de burger en diens rechten.’ Hij benadrukte dat solidariteit terug moet komen in de samenleving, ook tussen vluchteling en burger. Zijn ervaring is dat lokaal veel solidariteit te vinden is.

Op een vraag van een van de aanwezigen over het bestaan een overleggroep van omwonenden, antwoordde hij dat hij zo’n initiatief toejuicht, maar dat de groep er voor moet waken open te blijven staan voor alle meningen en feiten en hij raadde hen aan ook de pers uit te nodigen en de lijnen open en kort te houden.

Het gesprek werd voortgezet met het vluchtverhaal van Iman Rashid. Peter Glasbergen van vluchtelingenwerk begeleidde haar. Iman maakte indruk met haar verhaal over haar vlucht uit Bagdad in 1997 met twee kleine kinderen, haar aankomst in Nederland en haar zwerftocht van opvang naar opvang door Nederland. Als vluchtelinge leeft zij nu veel minder welgesteld dan vroeger, maar voor het veilige, niet gewelddadige leven dat zij en haar kinderen hier nu hebben, heeft zij alles over. Zij werkt sinds 2005 bij Sutfene.

Na de pauze trad een panel aan bestaand uit Peter Glasbergen, regiomanager vluchtelingenwerk Oost Nederland, Ellyn Schoper, lerares schakelklas op basisschool de Waaier, Nonnie Booman, wijkagente uit Deventer met ervaring in de omgang met asielzoekers in Schalkhaar en Esther Verschure, regio manager van meerdere gezondheidscentra voor asielzoekers. Esther Verschure is tevens ervaringsdeskundige omdat zij enige tijd op korte afstand van het azc Almere woonde. Zij zal ook het gezondheidscentrum voor het azc Zutphen onder haar hoede krijgen.
Er konden geen vragen worden gesteld over de procedure, het ging deze avond om het gesprek.

??????????Wethouder Annelies de Jonge legde uit dat maandag 8 september het onderwerp in het Forum aan de orde komt. Op de website van de gemeente zal op de homepagina een knop worden geïnstalleerd, waarschijnlijk vrijdag 5 september al. Door die aan te klikken komt men direct op een pagina waarop alles betreffende het azc vermeld wordt. De gemeente wil openheid, zodat zij een goed akkoord kan sluiten met het COA.

De vragen aan het panel drukten de zorgen uit die omwonenden hebben: vooral over het grote aantal in zo’n kleine wijk en de mogelijk rondslenterende, verveelde asielzoekers.
De ervaringen van het panel zijn anders. Men blijft veel in het centrum zelf. Vooral de grote asielzoekerscentra hebben veel activiteiten, van alle bewoners wordt verwacht dat zij taken uitvoeren en men kan sinds een jaar ook werken, hoewel men van de verdiensten maar weinig mag houden. Vroeger prefereerde men kleinere centra, omdat de asielzoekers er zo lang verbleven. Dat is nu niet meer het geval.

Andere zorgen betreffen het effect op de bewoners van het Berkelpark (de flats in het vroegere Voorsteralleekwartier Noord). Deze bewoners zijn bang dat de vluchtelingen misschien slecht gehuisvest worden, daar hebben zij ervaring mee, en dat het grote aantal asielzoekers de balans die nu in het Berkelpark gevonden is, zal verstoren. Deze zorgen kunnen meegenomen worden in de onderhandelingen. Evenals de opvang van de kinderen: hoe gaan zij naar de basisschool de Waaier: vier keer per dag lopen? Komt er misschien een schakelklas op het terrein? In een schakelklas worden de kinderen van vluchtelingen opgevangen. Gekeken wordt op welk niveau zij zitten en zij worden bijgespijkerd. Ook worden zij in de maatschappij geïntroduceerd; ze gaan naar het bos, naar de markt, etc. Zodra het kind een gewenst niveau heeft gehaald gaat het naar een reguliere school.

Een van de aanwezigen merkte op dat hij gehoord heeft dat in Schalkhaar regelmatig problemen zijn. De wijkagente legt uit dat er twee centra zijn, het reguliere waar eigenlijk nooit problemen zijn en de opvang van getraumatiseerde vluchtelingen. Daar zijn wel eens problemen en daar is men op voorbereid.

Het gesprek eindigde met de vraag wat de adviezen zijn van het panel:

• Breng je zorgen naar de gemeente, deze kunnen mogelijk worden opgelost in het bestuursakkoord. Hierbij gaat het bijvoorbeeld over de zorgen van het Berkelpark, de kinderen, de tijdsbesteding, het gefaseerd opvoeren van bewonersaantallen, de activiteiten, de huisvesting.
  • Kom met concrete verzoeken.
  • Hou de lijnen van overleg open en kort.

Andere bewoners in Zutphen kunnen solidariteit tonen met de omwonenden door vrijwilligerswerk te doen, Zutphen leren kennen, leren fietsen, bibliotheek bij elkaar brengen,enz. De asielzoekers kunnen veel hulp gebruiken.

Aanwezigen kwamen ook met positieve opmerkingen. Een mevrouw zei dat zij blij is iets te kunnen doen, een ander wil graag zijn solidariteit tonen.

Marjolijn Moester, woordvoerder azc in de PvdA-fractie in Zutphen, benadrukte dat solidariteit de basis is van waaruit de PvdA-fractie zal oordelen. Solidair met de vluchtelingen, met de burgers en met de omwonenden. ‘Het azc komt, dat is een feit. Nu komt het eropaan hoe het bestuursakkoord eruit gaat zien.’ De PvdA is voor een gefaseerde huisvesting van het aantal asielzoekers. De fractie zal blijven luisteren, de geuite zorgen zijn en worden gehoord en worden meegenomen in de afwegingen.

De voorzitter van PvdA Zutphen-Warnsveld Paula Wieggers sloot het gesprek van deze avond af met rozen voor de panelleden. Volgens het verslag in de Stentor hebben honderden mensen het gesprek in Het Koelhuis bijgewoond.

De PvdA Zutphen-Warnsveld heeft meer van soortgelijke gespreksavonden in overweging. Wij houden u op de hoogte.
Fransje van der Breggen.

In gesprek over de komst van het azc