Door op 28 maart 2017

Toch weer Intensive Care in Zutphen, gelukkig maar

Het kwam als een verrassing. De toezegging dat in Zutphen de Intensive Care-afdeling toch weer nieuw leven in wordt geblazen. De aankondiging kwam maandag 27 maart jl. tijdens de speciale forumbijeenkomst van de Zutphense gemeenteraad. Bestuursvoorzitter Michel Galjee van Gelre Ziekenhuizen deed die onverwachte aankondiging.

Het is nog geen maand geleden dat Gelre ziekenhuizen aankondigde met onmiddellijke ingang de Intensive Care Unit van ons ziekenhuis in Zutphen te sluiten en te focussen op vooral langdurige en chronische zorg. Dat past in het kader van de vergrijzing. Financiële argumenten zouden geen rol spelen bij deze afweging. Feit is wel dat de financiële situatie van het ziekenhuis niet echt goed is.

Verschraling zorgaanbod
Het betekent dat patiënten die bijvoorbeeld na een ernstig ongeluk Intensive Care zorg nodig hebben, hiervoor vervoerd moeten worden naar Deventer of Apeldoorn. Een maatregel met, patiënten komen niet alleen uit Zutphen, maar ook bijvoorbeeld uit o.a. Brummen, Baak, Bronckhorst en Vorden, ingrijpende gevolgen voor heel veel mensen.

Een ander effect van het niet hebben van een Intensive Care-afdeling is dat dergelijke ziekenhuizen niet meer alle chirurgische ingrepen mogen uitvoeren die nu nog wel mogen. Het betekent ook dat niet meer alle gynaecologische diensten in Zutphen aangeboden zouden kunnen worden. Sommige medische ingrepen vragen, gezien de mogelijke risico’s die deze met zich mee kunnen brengen, de beschikking over een Intensive Care-afdeling. In geval van ernstige complicaties kan een patiënt meteen naar een Intensive Care-afdeling.

Motie behoud Intensive Care in Zutphen
Het was voor ons de reden om samen met andere partijen de motie ‘Behoud Intensive Care in Zutphen’ in te dienen. We maakten ons niet alleen bezorgd over de zorg die het ziekenhuis nu en in de toekomst kan bieden. We maken ons ook zorgen over de werkgelegenheid die het ziekenhuis biedt. Met rond de 1500 werknemers is het de grootste werkgever van Zutphen. Iedereen in Zutphen kent wel direct of indirect iemand, een buurman, een vriendin, een kennis, die bij het ziekenhuis werkt.

De Intensive Care komt terug
Maar hij is er nog niet. Blijkbaar waren kwaliteitsproblemen, aansluiting van ICT-faciliteiten werd genoemd, de directe aanleiding om de IC te Zutphen te sluiten. Gelukkig komt het ziekenhuis binnen een maand terug op deze vervelende beslissing. De kwaliteitsproblemen worden op korte termijn aangepakt en opgelost. De gehele Intensive Care-afdeling moet dan weer opnieuw door een keuringsmolen. Wanneer dat achter de rug is komt de Intensive Care-afdeling weer voor Zutphen beschikbaar.

Overigens gaf de financiële man van het Gelre ziekenhuizen tussen neus en lippen door wel een paar argumenten voor het terugkomen op de beslissing om de Intensive Care in Zutphen te sluiten: Het afschalen van een Intensive Care-afdeling naar een High Care-afdeling kost het ziekenhuis geld. Voor intensieve zorg worden door verzekeraars hogere vergoedingen gegeven.

We hebben als fractie, samen met onze mede-indieners besloten, de motie aan te houden totdat de Intensive Care daadwerkelijk weer beschikbaar is in Zutphen. Ondertussen houden we de vinger aan de pols.

Waar ben je naar op zoek?