PvdA: Begroting 2021

Door Tamim Mehdi op 17 november 2020

PvdA voor investeringen in sociaal domein, werkgelegenheid en gelijke kansen jeugd bij de gemeentebegroting Zutphen

Op 10 november heeft de Gemeenteraad de begroting 2021 unaniem aangenomen. Hieronder vindt u de bijdrage van de PvdA-fractie aan het Raadsdebat over de gemeentebegroting. De twee voorstellen die de PvdA fractie heeft ingediend zijn ook unaniem aangenomen en vindt in een bijlage.

In het midden van de tweede golf stelt Zutphen een begroting vast. Aan de ene kant gaat het debat over de kwetsbare financiële positie van de gemeente Zutphen. Maar nog meer aandacht verdient het effect van de Corona pandemie op onze inwoners.

Voor de PvdA zijn drie punten van groot belang. In de eerste plaats het herstellen van de werkgelegenheid: De uitbraak van Corona heeft een grote impact gehad op de werkgelegenheid in sectoren voor Zutphen van belang zijn zoals de horeca en detailhandel. Om snel uit de crisis te komen moet de gemeente investeren waar Zutphen sterk in is. En dat is de binnenstad. Als Raad hebben we eerder dit jaar een voorstel aangenomen om de poorten tot de binnenstad te versterken. Indien de Raad de parkeertarieven verder verhoogt, stel de PvdA voor om in ieder geval een deel van de opbrengst in te zetten om de binnenstad te versterken (dit voorstel is overgenomen).

Minstens zo belangrijk voor de PvdA is “Gelijke kansen voor onze jeugd”. Dat vraagt een gerichte aanpak van armoede onder kinderen, goed onderwijs en jeugdzorg gericht op jeugdigen die het echt nodig hebben. Dat vraagt om meer aandacht voor goede leefomstandigheden voor kinderen en jongeren en het voorkomen van zware zorg. Peuterspeelzaalwerk is belangrijk voor gelijke kansen voor kinderen. De PvdA zal daarom ieder amendement die de bezuiniging op peuterzaalwerk ongedaan maakt, steunen (deze bezuiniging is van tafel).

Het grootste punt van zorg van de PvdA is de tweedeling in de samenleving: De ene groep wordt veel harder getroffen door de Corona epidemie dan anderen. Dan denk ik bijvoorbeeld aan ondernemers, zzp’ers en flexwerkers. Zij verloren hun inkomsten, hun baan of beiden. We denken ook aan mensen met risicovolle beroepen zoals boa’s. Zij kregen geen bonus en hun collega’s van de politie wel (hiervoor heeft Frans Manders van de PvdA samen met BBZW en de Stadspartij een motie ingediend, die unaniem is aangenomen).

Door Corona worden meer inwoners geconfronteerd met financiële problemen en oplopende schulden. Meer mensen verkeren in sociaal isolement en mogelijk neemt de druk op de hulpverlening toe. De Corona crisis vergroot de urgentie om in het sociaal domein meer in te zetten op preventie. Om de omslag te maken van “zorgen voor” naar “zorgen dat”. Daarom heeft de PvdA samen met Groen Links en SP een motie ingediend voor een investeringsprogramma sociaal domein. Een belangrijk onderdeel daarvan is het leren van de goede voorbeelden van andere gemeenten. Bijvoorbeeld bij de aanpak van schulden, waarbij de gemeente collectieve afspraken maakt met schuldeisers, zoals in Den Haag. Een ander voorbeeld is de “doorbraak methode”, waarbij het investeren in de bestaanszekerheid van een gezin (zekerheid van voldoende inkomen en een dak boven het hoofd) ervoor zorgt dat daarmee duurdere zorg wordt voorkomen. Een ander treffend voorbeeld is de bestrijding van eenzaamheid, onder andere door in de wijken een toegankelijk aanbod te hebben aan sociale activiteiten. De motie is unaniem aangenomen, wat betekent dat het College uiterlijk in maart 2021 met een voorstel naar de Raad komt voor verdere invulling van het investeringsprogramma.

De PvdA is voor sociale samenhang. Daarom heeft de PvdA gestemd voor een amendement om de bezuiniging op het verenigingsleven te schrappen. De bijdrage voor inzameling oud-papier blijft in stand.

En de PvdA heeft gestemd voor een amendement waarmee de woonlasten voor huurders met 76 euro per jaar omlaag gaan. Juist de groep die iets meer dan het sociaal minimum verdient, heeft deze steun nodig. Het gaat om werkenden of zzp’ers met een laag inkomen die geen recht hebben op kwijtschelding van gemeentelijke lasten. Door de Corona crisis staat hun inkomen onder druk en in deze tijden kunnen zij deze lastenverlichting goed gebruiken.

Motie investeringen voor omslag in sociaal domein

2020-M0028

Tamim Mehdi

Even voorstellen Mijn naam is Tamim Mehdi In november 1994 ben ik geboren in het Waterkwartier waar ik kort heb gewoond. Toen ik één jaar was verhuisden we naar de Zuidwijken. In deze prachtige wijk woon ik nog steeds, samen met mijn vrouw en dochter. Daarnaast ben ik sinds 2015 wijkteamlid bij het wijkteam de