Door op 27 september 2017

Maak van Deventerwegkwartier een kindvriendelijke wijk

Op de braderie van de Week van de Wijk hebben bewoners aangegeven dat zij de toekomst van kinderen het belangrijkste onderwerp van dit moment vinden.

Met een “koffiebeker-poll” konden bewoners hun voorkeur aangeven. Met afstand kozen zij voor “Kinderen” als belangrijkste thema. Goede tweede was “Werkgelegenheid”. De PvdA gaat op 16 november in de wijk een thema-avond organiseren over de toekomst van kinderen.

De braderie was ook een goed moment om met bewoners in gesprek te gaan en naar hun zorgen te luisteren. Als grootste zorg noemden bewoners de verkeersveiligheid in de wijk. PvdA-fractielid Jasper Bloem: “Op verschillende plekken is het oppassen geblazen. Vooral voor spelende kinderen. De buurtbewoners geven aan dat veel drempels niet hoog genoeg liggen om het verkeer echt af te remmen.” Een ander zorgpunt in de wijk is overlast van jongeren aan het Hellenraetplein.

Bewoners noemden de hoge huren voor kleine woningen ook als probleem. Jasper Bloem: ”Aan de ene kant zijn mensen wel blij dat hun huizen gerenoveerd en geïsoleerd worden. Na de renovatie kunnen de hoge stookkosten van soms meer dan 250 euro per maand zeker omlaag. Door de renovatie gaan de huren wel omhoog. Misschien wel naar de maximale huurprijs van 710 euro. Terwijl het in deze wijk toch gaat om relatief kleine woningen.”

Opvallend is hoe betrokken de bewoners zijn bij hun buurt. Actief wijkbewoner en PvdA-fractielid Frans Manders: “Veel mensen zetten zich vrijwillig in om de buurt leefbaar en gezellig te maken. De gemeente werkt steeds meer samen met de bewoners in het wijkteam. De komende jaren hebben we de kans om dat uit te bouwen.”

De marktkraam van de PvdA leverde ook een bijdrage aan twee goede doelen op. PvdA-fractielid Marjolijn Moester: “We hebben bijna honderd tweedehands spullen kunnen verkopen. De opbrengst van 45 euro komt ten goede aan kinderen. Het gaat naar de verjaardagspakketten van Wie Goed Doet, Die Goed Ontmoet. Daarmee kunnen kinderen uit gezinnen met weinig geld toch hun verjaardag feestelijk vieren. Het andere deel van de opbrengst gaat naar onderwijsprojecten van Oxfam Novib.”