raadslid

Arne Bouma

Toekomst ziekenhuis, WMO en Financien

Samen met mijn gezin ben ik, Arne Bouma (1978), in 2015 in Zutphen komen wonen. We voelen ons hier thuis. In vele opzichten heeft het leven in Zutphen onze verwachtingen overtroffen. Van de school tot de buurt waarin we wonen, van het voorzieningenaanbod tot aan de omliggende dorpen en buurten. Het is merkbaar dat in Zutphen mensen dicht bij elkaar staan.

Opgeleid als gezondheidseconoom ben ik altijd bezig geweest om te verbinden en allianties te smeden binnen het zorgdomein, zowel binnen als buiten Nederland: Samen met patiëntverenigingen, medische beroepsgroepen, zorgverzekeraars, overheidspartijen en branchegenoten de toegankelijkheid en betaalbaarheid van zorg waarborgen.

Het idee dat iedereen dezelfde kansen en mogelijkheden heeft op succes, als je maar hard genoeg werkt, klopt niet. Hoe mooi ons land kan zijn, we leven nog altijd in een ongelijke samenleving. De PvdA komt van oudsher op voor de publieke zaak en voor de samenleving als geheel.

Zutphen is een prachtige gemeente met grootstedelijke uitdagingen. De gemeente zal de behoefte van de burger centraal mogen stellen en streven naar een vitale samenleving. Met goede zorg dichtbij, dat toegankelijk en betaalbaar is voor iedereen. Met behoud van noodzakelijke ziekenhuisvoorzieningen voor Zutphenaren en mensen in de regio. Met tijdige en betekenisvolle Jeugdzorg. Met adequate invulling van de WMO. Met bestrijding van armoede en schulden. Met gelijke kansen voor jongeren en jonge gezinnen.

Los de échte problemen van de mensen op, opdat de mensen weer vertrouwen krijgen in de (gemeentelijke) overheid: Meer denken vanuit mensen, dan vanuit maatregelen. Een gemeente met een verbindende rol door verschillende partijen met verschillende belangen bij elkaar te brengen en een gezamenlijke visie te ontwikkelen op meedoen en zelfredzaamheid. Daarin wil ik graag mijn steentje bijdragen.