Waterkwartier bezorgd over bereikbare ziekenhuiszorg

29 april 2023

“Mijn vrouw moest laatst naar het ziekenhuis. Als ze naar Apeldoorn had gemoeten, had ik niet langs kunnen gaan. Ik heb namelijk geen rijbewijs”, aldus een van de geluiden die PvdA-leden afgelopen zaterdag opvingen in het Waterkwartier.  Een van de grote pijnpunten is de bereikbaarheid van het ziekenhuis. Dat geldt niet alleen voor de patiënt, maar ook voor hun naasten. Dit naar aanleiding van de voorgenomen sluitingen van afdelingen in het Gelre Ziekenhuis hier.

Ben je slecht ter been of heb je geen eigen vervoer, dan is het moeilijk zelfstandig in Apeldoorn te komen. Er is veel onderlinge verbondenheid in het Waterkwartier. Vaak willen buren je wel even naar het ziekenhuis brengen. Maar het is een groot verschil of dat drie minuten rijden is of dat je helemaal naar Apeldoorn moet.  Dat kost al gauw tien keer zo veel tijd. PvdA-raadslid Marjolijn Moester: “Als je nu vanuit Zutphen naar Apeldoornwordt doorverwezen, wordt het vervoer nog  vergoed. Als je rechtstreeks naar Apeldoorn gaat, geldt dat niet meer.Eensgezind klonk nog een belangrijke boodschap in het Waterkwartier: “Wie zijn kind ter wereld brengt, wil dat zo dicht mogelijk bij huis doen, niet in een ziekenhuis ver weg.

Reageren op dit stukje kan via [email protected]