‘Warm en betaalbaar huis voor iedereen’

8 maart 2023

De energierekening is voor steeds meer mensen onbetaalbaar. Daarom moet er vaart komen in de isolatie van huur- en koopwoningen. Als het aan PvdA’er Jan Pieter Vermeulen ligt, krijgen vooral mensen met een krappe beurs daarvoor subsidie. “De provincie Gelderland heeft geld. Het is een kwestie van kiezen. Pakken we de tweedeling in de samenleving aan of doen we dat niet.”

Op 15 maart kunnen we stemmen. Vermeulen (65) staat op de negende plek op de lijst van de PvdA. Hij was eerder negen jaar raadslid in Brabant. Hij woont nu in Warnsveld en werkt voor de provincie Overijssel. Hij zet zich daar in voor mooie natuur en duurzame boerenbedrijven.

Het moet anders
De rijken worden rijker, de armen armer, constateert Vermeulen. Wie een goed inkomen heeft, kan zijn huis isoleren en zonnepanelen betalen. Dat is niet weggelegd voor mensen met een lager inkomen. “Die groep is de dupe van de hoge energieprijzen. Dat moet echt anders.”

Woningen isoleren
Zijn eigen woning is van het gas af, op het dak liggen zonnepanelen. “Ik gun dat iedereen: een fijn, warm en betaalbaar huis. Minder energiegebruik is goed voor mens en milieu. Daarom staat bij mijn partij woningisolatie voorop. Maar we moeten ook meer zon – en windenergie produceren. De provincie kan dat mogelijk maken.”

55+ woningen
Dat het echt anders kan, bewijst bewonerscoöperatie Ubuntuplein in Zutphen. Voor 55-plussers zijn aan het plein zo’n honderd betaalbare huur- en koopwoningen gebouwd. De huurders profiteren mee van de zonnepanelen op de koopwoningen. Vermeulen: “Er ontstaat een mooie gemeenschap in een duurzaam complex. Prachtig! De provincie kan zich nog meer inspannen om zulke projecten ook elders van de grond te krijgen.”

Luisteren
Contact met de kiezer staat bij hem voorop. Luisteren naar de inwoners. Waar lopen ze tegenaan, wat willen ze? “Mijn eigen PvdA-afdeling Zutphen-Warnsveld staat bijna elke week met een rode bakfiets in de stad. Niet om een boodschap te verkondigen, maar om te luisteren.”

Meer info: gelderland.pvda.nl