PvdA wil meer chillplekken in Zutphen

9 januari 2023

“De stekker van de kerstverlichting in De Brink was eruit getrokken. In plaats daarvan hadden ze een frituurpan aangesloten. En er waren brandjes gesticht. Afgelopen zaterdag stonden we er met de rode bakfiets van ons Brood & Rozenteam. Door verschillende mensen werden we op de overlast aangesproken. “ Aan het woord is PvdA-raadslid Tamim Mehdi: ”Ik snap dat winkeliers en bezoekers hiervan balen. Maar ik snap ook de jongeren die behoefte hebben aan een plek om te chillen. Het helpt niet als ze door Handhaving worden weggestuurd uit een winkelcentrum. Ze moeten ook ergens héén kunnen”

Mehdi  maakt er zich al langer zorgen over dat er in Zutphen te weinig chillplekken voor jongeren zijn. Met een paar straatcoaches sprak hij er al over.  “Jongeren hebben plekken nodig waar ze in het licht, uit de wind en droog kunnen zitten, liefst met een stopcontact erbij. Laat jongeren, samen met de straatcoaches zelf plekken hiervoor aanwijzen“ aldus het jeugdige PvdA-raadslid.

Recht op toeslagen
Verder viel Mehdi afgelopen zaterdag op dat de 1300 euro energietoeslag vaak wel is aangevraagd.   Dat kan als je inkomen onder de 2045 euro per maand ligt. (of 1432 als alleenstaande).  “Maar veel andere regelingen voor de minima zijn nog steeds onbekend. Bijvoorbeeld die om mee te kunnen doen aan sport of cultuur. Of om sport, muziek, schoolspullen en zo voor kinderen te kunnen betalen. We blijven dit soort toeslagen noemen, ” aldus de jonge PvdA’er.

Vragen of opmerkingen? Mail naar [email protected]