Partij voor de Dieren, GroenLinks, Stadspartij, D66 en Partij van de Arbeid dienen voorstel in voor afsteekverbod op consumentenvuurwerk

5 april 2023
Op 3 april dienden de Partij voor de Dieren en GroenLinks, samen met D66, Stadspartij en Partij van de Arbeid, een initiatiefvoorstel in voor een verbod op het afsteken van consumentenvuurwerk. Naast het verbod, dat komende jaarwisseling 2023-2024 moet ingaan, verzoekt het initiatiefvoorstel het college om met een voorstel te komen voor een alternatieve viering.

Vuurwerk afsteken is niet meer van deze tijd. Elke jaarwisseling lopen er in Nederland honderden mensen letsel op als gevolg van vuurwerk en ook ondervinden veel mensen gezondheidsschade, met name longpatiënten. Bekend is dat vuurwerk angst en stress veroorzaakt bij dieren. Verder bevat vuurwerk zware metalen en andere giftige stoffen, die lucht, grond en water ernstig vervuilen. Na iedere jaarwisseling moet zo’n drie miljoen kilo extra afval worden opgeruimd in Nederland. Al deze schade, overlast en vervuiling kost de samenleving dus ook nog miljoenen euro’s.

Lindsey Stone, PvdD en Hella Godee, GL: “Tradities zijn waardevol, maar soms is een traditie toe aan vernieuwing. Oud en nieuw moet vooral een mooi feest blijven, maar in het licht van de veiligheid en gezondheid van onze inwoners en hulpdiensten, maar ook de aantoonbaar negatieve gevolgen voor dier en milieu, zijn ondergetekende partijen van mening dat het afsteken van consumentenvuurwerk onwenselijk is. Oud en Nieuw mag een leuk en veilig feest zijn voor iedereen, zonder dat dit ten koste gaat van het milieu.”

De indieners van het voorstel geven de voorkeur aan een landelijk verbod. Zolang het kabinet, tegen de maatschappelijke wens in, niet in beweging komt, kunnen gemeenten niets anders doen dan lokale maatregelen treffen die normstellend zijn. Daarmee zetten we ook druk op de landelijke overheid.

Uit onderzoek van I&O Research blijkt dat inmiddels twee op de drie Nederlanders voor een verbod op consumentenvuurwerk is. Artsen, burgemeesters, brandweer, politie en dierenorganisaties pleiten al langer voor een vuurwerkverbod. In twaalf gemeenten geldt al een verbod op consumentenvuurwerk en tal van andere gemeenten zullen, vooruitlopend op een landelijk verbod, de komende tijd volgen. Tegelijk met een verbod op het afsteken van consumentenvuurwerk pleit dit initiatiefvoorstel voor het bieden van een feestelijk, verbindend alternatief.