Zaterdag 11-mei j.l. was de raad uitgenodigd door alle havenbeheerders om langs te komen. Om te horen en te zien wat de nieuwe havenvisie van het college o.a. bewerkstelligd heeft en hoe alles tot stand is gekomen. Maar ook wat er eventueel nog aan toe gevoegd kan worden.
Samen met raad/forum leden van CDA, Burgerbelang, D66 en VVD gingen we met een grote groep stakeholders op pad.
Eerst de Vispoorthaven. Watersportvereniging GELRE. Hier werden we ontvangen door Wouter Hooijmans die ons op de hoogte bracht van de stand van zaken van zowel de Vispoorthaven als de Noorderhaven. Mooi om te horen waarom deze Amsterdammer 10 jaar geleden koos voor Zutphen. Met name door de ligging aan de haven en de mooiste haven van Nederland alhier…
Wat we als raad moesten onthouden was BAGGEREN.. Dat bleek ook de rode draad bij alle havens te zijn.
Nu was de houthaven aan de beurt waar ook de Historische Haven gelegen is. Schitterend opgeknapte oude schepen. Waar men minimaal 50 jaar jong (qua boot) moet zijn om er te mogen liggen. Ab van Zwieten de Blom had het woord als voorzitter. Hij vertelde over de perikelen om dit mooie museumstuk in stand te houden. Ook hier was BAGGEREN het hoofdwoord. Maar ook de afsluiting van het fietspad waardoor men om moet fietsen. Dat stukje had al lang in handen van de gemeente moeten komen maar IS een gemiste kans, aldus Ab. Voor de toekomst een taak voor de gemeente lijkt ons.
Ik zag daar foto’s hangen van het gebruik van de z.g.n Brugboot die ik nog nooit gezien had in welke historisch boek van Zutphen ook. Ik krijg ze binnenkort van Nelly van de Velde (ja die de laatste Meander heeft ontvangen) gemaild en zal ze delen.
Van daar uit naar het ISALA roei kanovaarders clubhuis. Waar Antje van Dijk ook nog eens de nieuwst roeiboot (8ter genaamd Lepelaar) mocht dopen met ijsselwater. De voorzitter vertelde dat ze nog steeds groeien en samen met de gemeente bezig zijn een nieuw clubgebouw op te zetten. Is ook nodig als je goed kijkt.
Maar ook de kano vereniging ANAC liet van zich horen. Zij willen een eigen kanostoep want nu moeten ze langs het zand taluud naar beneden EN naar boven klimmen met de boot. Ik kon het niet laten te vragen waarom er geen samenwerking met ISALA mogelijk was. Waarop geroepen werd ….eh ja. Maar we zijn toch 2 verenigingen… alsof dat in de weg zou staan. Mooie taak voor de gemeente daarbij te helpen? Niet?
Daarna door naar de industriehaven waar Jan Dijkman van Rouwmaat een goed onderbouwd verhaal hield waarom de haven zo snel mogelijk uitgebaggerd moet worden. Hierdoor zou de werkgelegeheid en het verduurzamen van de bedrijven in beeld komen. Mooie is dat het onderzoek wat wij als PvdA paar jaar geleden geïnitieerd hadden (door Rolf Ziel uitgevoerd) nu gebruikt werd om e.e.a goed te kunnen onderbouwen.
Samen met Jan Dijkman naar de Kade gelopen om ook nog even van de waterscouten te horen wat ze nodig hebben in de toekomst. Als de industriehaven meer gebruikt gaat worden moet deze vereniging een nieuwe locatie krijgen. Zij doen zeer goed werk en werken ook nog eens mooi samen met de volgende havenvereniging die wij aandeden, te weten watersportvereniging De Marshaven. Ze geven daar in de zomer speciaal zeillessen aan kinderen. Intussen is daar al een vloot van 15 Optimistjes. Speciaal voor kinderen.
In de zeer mooie kantine van de vereniging werden we hartelijk ontvangen met koffie en gebak. En enthousiast gemaakt over het feit dat er een schitterende tocht mogelijk is van Hanzestad Zutphen naar Hanzestad Lubeck in Duitsland. Waarom wordt daar geen gewag van gemaakt door ons VVV, aldus de voorzitter.
Na het laatste woord van Chantal Hoffman werd ons toegezegd dat nog voor de zomer de nieuwe (eventuele aangepaste versie) havenvisie naar de Raad komt.
Belangrijke conclusie van Jan Dijkman was dat het project De Havenvisie alleen al geslaagd was door alle stakeholders aan tafel te krijgen. Men weet elkaar beter te vinden. Pure winst.
Een mooie leerzame dag waar we weer eens merkte hoe bijzonder en mooi Zutphen vanaf het water ook is.
Groet, Frans Manders