Meer inzet van gemeente nodig voor betaalbaar wonen en kinderen in armoede!

Door Tamim Mehdi op 2 juli 2021

Bij de Voorjaarsnota heeft de PvdA aandacht gevraagd voor twee onderwerpen waar wij ons zorgen over maken. Over betaalbare woningen en kinderen in armoede. De voorstellen die de PvdA met andere partijen heeft ingediend, zijn door de Raad met ruimte steun aangenomen!

De PvdA heeft nog eens het belang van betaalbare woningen in Zutphen benadrukt. Het vinden van een woning dreigt voor een deel van onze inwoners financieel onbereikbaar te worden. Woningen die een paar jaar geleden nog voor 180.000 euro werden verkocht gaan nu voor 2,5 ton in de verkoop. Wil je een woning kopen, dan moet je tegenwoordig flink overbieden.

Toevallig stond er onlangs op funda wel een goedkope woning van 1,5 ton te koop. Maar het begin van de advertentie zegt al genoeg: Investeerders opgelet!!! Kennelijk gaat de verkopend makelaar er al niet meer vanuit dat dit soort woningen voor normale mensen bedoeld zijn.

Ik denk dat de investeerders er als de kippen bij waren, want deze was meteen verkocht.

We moeten echt ervoor oppassen dat de woningmarkt niet leidt tot een tweedeling in de samenleving. Met aan een kant een bezittende klasse die slapend rijk wordt tegenover de niet-bezitters die hoge huren moeten betalen en geen fiscale voordelen ontvangen.

We maken ons vooral zorgen over de mensen die net te veel verdienen voor een sociale huurwoning en net te weinig om nog een koopwoning te kunnen betalen. En dat probleem komt juist bij twintigers en dertigers veel voor. Juist de groep waar Zutphen een tekort aan heeft. Is het niet verstandiger om onze focus te verleggen? In plaats van de eenzijdige focus op het aantrekken van kapitaalkrachtige inwoners, die doorgaans gepensioneerd zijn, moeten we juist ons best doen om jongere inwoners te binden. Dan blijven we een dynamische stad en houden we voldoende gezinnen om onze scholen en sportvereniging op peil te houden.

De PvdA werkt op dit moment samen met de SP, GroenLinks, de Stadspartij en met betrokkenheid van de VVD aan een initiatiefvoorstel om deze problemen op te woningmarkt aan te pakken en te zorgen voor meer betaalbare woningen in Zutphen. We dienen dit voorstel na het reces in en vinden het belangrijk dat het in de programmabegroting meegenomen wordt. Daarvoor dienen we een amendement in bij de Voorjaarsnota.

Een ander punt waar we aandacht voor vragen is de situatie van kinderen in armoede. Nu de lockdown op zijn einde loopt is het juist belangrijk dat alle kinderen in Zutphen zich kunnen ontplooien. Dat ze kunnen sporten, dat ze goed lesmateriaal hebben en gewoon kunnen beschikken over een fiets. De middelen die gemeente hiervoor op de plank heeft, worden niet volledig benut. Je zou kunnen zeggen: “Nou dat is mooi. De gemeente zit ook krap bij kas en kan deze meevaller goed gebruiken.” Maar in dit geval vinden we het echt jammer, omdat dit middelen zijn die juist bij de inwoners terecht moeten komen die het hard nodig hebben.

Wij willen dat meer kinderen de kans krijgen om mee te doen. Daarom dienen wij samen met Groen Links en ook mede met de SP, de ChristenUnie en het CDA een amendement in voor een doorbraak in de aanpak van armoede onder kinderen.

En verder is er natuurlijk een onderwerp dat altijd terugkomt bij de PvdA. De werkgelegenheid! De afgelopen jaren heeft de gemeente terecht geïnvesteerd in een aantrekkelijk binnenstad, onze banenmotor. Nu we uit de lockdown komen, moeten we daarmee doorgaan. En vooral investeren in een aantrekkelijke poorten tot onze binnenstad. Een mooi voorbeeld daarvan hebben we deze week gezien voor de Schupstoel. En we zien uit naar een verdere verbetering aan de oostkant, zoals de aanpak van de Polsbroekpassage.

Bij de begroting heeft de PvdA met GroenLinks gepleit voor een investeringsprogramma in het sociaal domein. En gelukkig heeft de Raad dit idee omarmt. De vernieuwing die we allemaal beogen, bereiken we alleen als we bereid zijn om ook in een verbetering van de hulpverlening te investeren. En willen we de bezuinigingen in het sociaal domein halen, dan bereiken we dat alleen door dingen echt anders te doen. Overigens merk ik daarbij op dat we in het lopende jaar hard bezig zijn om voor de jeugdzorg (de grootste bleeder voor gemeenten in Nederland) binnen het budget te blijven.

Over de andere thema’s van de Voorjaarsnota heeft de PvdA een consequent standpunt:

De PvdA is voor de kabels onder de grond. En dat moet in de begroting zo verwerkt worden. Linksom of rechtsom.

Wij zijn nog steeds voor het voorkeursscenario A van de Hanzehof. En we juichen toe dat partijen meer met elkaar gaan samenwerken.

Verkeersveiligheid moet beter. In een stad als Zutphen moet je met een gerust hart je kind op de fiets naar de sportvereniging kunnen sturen.

We blijven inzetten op duurzame energie, inclusief windenergie.

We zijn voor solide Gemeentefinanciën. Juist inwoners die ondersteuning van de gemeente nodig hebben, zijn het meest gehaat bij een financieel gezonde gemeente.

Als PvdA dienen we voorstellen in die gaan over de zorgen die gewone mensen hebben. Niet over de poppetjes, maar over betaalbaar wonen, mee kunnen doen, werkgelegenheid en gewoon veilig kunnen fietsen.

Tamim Mehdi

Even voorstellen Mijn naam is Tamim Mehdi In november 1994 ben ik geboren in het Waterkwartier waar ik kort heb gewoond. Toen ik één jaar was verhuisden we naar de Zuidwijken. In deze prachtige wijk woon ik nog steeds, samen met mijn vrouw en dochter. Daarnaast ben ik sinds 2015 wijkteamlid bij het wijkteam de

Meer over Tamim Mehdi