Door Karin Jeurink op 27 februari 2017

Heel erg pluis in de bovenkamer

De Pvda Zutphen-Warnsveld zoekt iedere maand naar vrijwilligers die goed werk leveren in de gemeente. De vrijwilligers verdienen een rode taart. Deze maand gingen ze op bezoek bij de Bovenkamer, een laagdrempelige huiskamer voor mensen met beginnende dementie en hun verzorgers. Het is een ontmoetingscentrum, een kenniscentrum en ze bieden ondersteuning bij de vragen die naar voren komen. De PvdA vindt dat goed werk!

De Bovenkamer heeft een plek in de Kaardebol aan de Harenbergerweg in Zutphen. Er werken ongeveer 10 vrijwilligers en 1 vaste kracht om de Bovenkamer 5 dagen per week open te kunnen houden. Er is een woonkamer waar iedereen welkom is om een kopje koffie te drinken, een gesprek te voeren of bijvoorbeeld te puzzelen. Ook organiseren ze activiteiten, veelal door de bezoekers zelf voorgesteld. Er is een tafeltennistafel, er wordt gedanst, muziek gemaakt en hout bewerkt. Ook fietsen vrijwilligers samen met bezoekers, hiervoor willen ze graag een duo fiets.

De Bovenkamer is laagdrempelig omdat ze niet van te voren om een diagnose vragen. Iedereen is welkom, ook als je bijvoorbeeld alleen een ‘niet pluis’ gevoel hebt bij je partner omdat je bijvoorbeeld de leesbril terugvindt in de koelkast of iemand wel heel vergeetachtig wordt. Het is vaak makkelijker voor mensen om nog niet meteen hun vermoedens met een huisarts te delen. De professionele vrijwilligers van de Bovenkamer bieden dan uitkomst.

Om vrijwilliger te kunnen worden moet iemand een cursus volgen waarna een vrijwilligerscontract van 6 maanden aangeboden wordt. Je hoeft geen ervaring te hebben met Alzheimer, maar wel affiniteit en willen leren. Na zes maanden volgt een evaluatie waarbij van beide kanten gekeken wordt of de samenwerking voortgezet kan worden. Daarna is er nog een vervolgcursus. Als vrijwilliger help je zowel de cliënt met beginnende dementie als de mensen er omheen in de mantelzorg. Voor hen zijn bezoekjes vaak ook een rustmoment omdat iemand anders alert is.

Om de huidige openingstijden vol te kunnen houden zijn er nog meer vrijwilligers nodig. U kunt altijd een keer langs komen op een kijkje te nemen.

De PvdA trof een groep zeer betrokken vrijwilligers aan met verschillende motivaties. De een zag een berichtje in de krant en was op zoek naar iets zinvols, een ander vindt de omgeving mooi en een derde de levendigheid in de Kaardebol, al is een betere invulling van het gebouw zeer wenselijk. Hoe meer aanloop er naar de Kaardebol is, hoe meer mensen ook de weg naar de Bovenkamer weten te vinden. Weer iemand anders heeft langdurig in een verpleegtehuis gewerkt en is helaas in een reorganisatie terecht gekomen. Door bij de Bovenkamer te helpen doet hij ervaring op met het beginstadium van Alzheimer en kan hij meer tijd besteden aan de mantelzorgers. Juist dat laatste miste hij in zijn eerdere werk.

De samenleving kan veel beter ingericht worden op mensen met dementie. Er zijn verschillende initiatieven om bijvoorbeeld bij winkels of banken medewerkers te leren beter te letten op signalen van dementie en anders met deze mensen om te gaan. Stichting Alzheimer Nederland is onder andere hier heel actief in. Zo kunnen we samen werken aan een samenleving waarin iedereen veilig mee kan blijven doen en respectvol behandeld worden.

Het is heel erg pluis in de Bovenkamer en de PvdA hoopt dat ze nog lang hulp kunnen bieden in Zutphen op het moment dat een leven overhoop gehaald wordt door deze ziekte.

Karin Jeurink

Karin is op 23 maart 2019 voor de 2e keer gekozen als volksvertegenwoordiger in de Provinciale Staten. Zij maakt sinds 2015 deel uit van de Provinciale Staten van Gelderland en is de PvdA woordvoerder op de gebieden (duurzame) ruimtelijke ontwikkeling, water, luchtvaart en krimp. Karin vertegenwoordigt in de fractie: Zutphen, Epe, Brummen, Lochem, Voorst, Zevenaar,

Meer over Karin Jeurink