Door op 5 juni 2013

FrisZ is!

Begin dit jaar ontmoetten een aantal Zutphense actieve leden van verschillende politieke partijen elkaar via Twitter. Na een aantal Breinbriessessies bij Joris van Ooijen richtten zij gezamenlijk het politieke platform FrisZ op. FrisZ (Fris Zutphen) omdat het anders, optimistisch en vooral sámen kan! Het doel is het leggen van spannende en nieuwe verbindingen en om dat wat onmogelijk lijkt mogelijk te maken.

FrisZ presenteert zich bij STROOM Nieuwscafé in het Koelhuis in Zutphen

FrisZ is een initiatief van actieve leden van D66, GroenLinks, PvdA en VVD in Zutphen. FrisZ is een platform waar inwoners van de gemeente Zutphen onderwerpen en gedachten voor een beter Zutphen/Warnsveld met elkaar bespreken én verbeteringen in gang zetten.

Donderdag 30 mei heeft FrisZ zich voor het eerst gepresenteerd bij Stroom, het nieuwscafé van de Stentor en de Koerier. De eerstvolgende bijeenkomst is “De Avond van de Ergernis” op woensdag 19 juni om 20.00 uur in café Camelot (groenmarkt 34). In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden heeft deze avond een positieve insteek. We gaan samen kijken naar wat er leeft en vooral naar wat we er samen aan kunnen doen.

Later dit jaar volgen bijeenkomsten over werkgelegenheid en zorg. Niet zomaar bijeenkomsten, maar interactief, laagdrempelig, in dialoog met elkaar en op zoek naar die veranderingen die Zutphen tot een nóg leukere stad maken om te wonen en bezoeken.

Andere initiatieven die FrisZ gaat nemen zijn: het maken van een gezamenlijk verkiezingsboekje (met daarin bijvoorbeeld een samenvatting van de verkiezingsprogramma’s voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2014) en verkiezingsdebatten met leerlingen van middelbare scholen, ROC-leerlingen en met prominente politici uit Zutphen.

Wij nodigen iedereen in Zutphen uit zich aan te sluiten bij FrisZ; om mee te denken en doen met de planning en organisatie van onze bijeenkomsten en initiatieven. Door samenwerking geven we de Zutphense kiezer een beter beeld van de politieke opties en is er een platform waarin we ‘partijloos’ kunnen discussiëren en spreken over onderwerpen die Zutphen aangaan. En vooral ook zullen we samen dingen kunnen bereiken.

Op dit moment bestaat FrisZ uit: Jeroen de Waal en Liane van Veen (VVD) Ingrid Timmer (D66) Annelies de Jonge, Flip Hatzman, Skip Bentum (PvdA) Liza Luesink en Irene Kleinrensink (GroenLinks). Verschillende Zutphense politieke partijen hebben inmiddels aangegeven zich eventueel aan te willen sluiten.