De Partij van de Arbeid komt van oudsher op voor de samenleving als geheel

7 juli 2023

Spreektekst Voorjaarsnota 30 juni jl. klonk als volgt:

Voorzitter,

We weten al heel erg lang dat de kansenongelijkheid in Nederland heel erg groot is en dat verschillen tussen groepen groot zijn. De toegenomen kosten voor levensonderhoud en woonlasten hebben deze kloof nog groter gemaakt. Om nog maar te zwijgen over de schuldenproblematiek en gevoelens van onzekerheid en frustratie.

De Partij van de Arbeid komt van oudsher op voor de samenleving als geheel.

Ten eerste hebben teveel inwoners uit Zutphen en Warnsveld te maken met armoede. Door schulden, ziekte of andere redenen. Ieder met een eigen unieke verhaal. De ingezette vernieuwing in het sociaal domein heeft al tot resultaten geleid. Projecten als (i) ‘Zutphen de Winter door’ en het ‘Energiecrisisfonds’ zijn daar goede voorbeelden van. (ii) De oprichting van de Zutphense SUN is een belangrijke structurele oplossing om armoede te voorkomen.

(iii) Het project ‘Inwoner in Beeld‘ is met name een project, waar de menselijke maat de boventoon voert. Juist dit punt vindt de Partij van de Arbeid enorm belangrijk. Los de echte problemen op van mensen: Meer denken vanuit mensen, dan vanuit maatregelen.

De Partij van de Arbeid ziet in de ‘ZutphenPas’ een belangrijk instrument, opdat iedereen kan meedoen in onze samenleving. De ZutphenPas biedt mensen met een laag inkomen de mogelijkheid om volwaardig deel te kunnen nemen aan het sociale en culturele leven in onze gemeente. Winkeliers en het bedrijfsleven kunnen de ZutphenPas ook gebruiken om hun bereik te vergroten. Met de in te dienen motie, wilt de Partij van de Arbeid de kansengelijkheid vergroten, naar voorbeeld uit Rotterdam of Amsterdam.

Met betrekking tot armoedebestrijding ziet de Partij van de Arbeid concrete stappen die genomen zijn, om het dagelijks leven van onze inwoners te verbeteren en een rechtvaardigere samenleving te bouwen.

Voorzitter, de Partij van de Arbeid wil ook graag WONINGEN bouwen in Zutphen en Warnsveld. De toegekende Woning Impuls subsidie, is een hele goede stap in de richting, om met name in de betaalbare koop- en huursector woningen te realiseren. Vooral kansen vergroten voor jonge gezinnen en jongeren in onder andere Schouwbroek, De Hoven of De Kleine Linie.

De mogelijke vernieuwbouw van de Hanzehof is ook voor de Partij van de Arbeid een belangrijke peiler. De Hanzehof als sociaal en cultureel centrum werkt als een magneet om huidige en toekomstige inwoners, naast toeristen, blijvend te binden aan Zutphen. Blijven investeren in Zutphen Promotie is een belangrijke voorwaarde om de gemeente Zutphen goed neer te zetten voor inwoners en bezoekers uit binnen- en buitenland.

Wat de Partij van de Arbeid verder wil UITBOUWEN is het wijkgericht werken. Enerzijds om de woonbeleving en sociale cohesie te versterken en anderzijds de kansengelijkheid te ondersteunen. Met de wijk Noordveen als goed voorbeeld waar juist actieve inwoners meedenken en -werken. Noordveen heeft op dit moment nog geen wijkcentrum. Dat staat overigens wel op de wensenlijst van de PvdA.

Voorzitter, sinds de afdeling verloskunde is gesloten en de dreiging dat de beschikbare ziekenhuiszorg onder druk staat, heeft de Partij van de Arbeid grote vrees dat de inwoners in en om Zutphen slechter af zullen zijn in de toekomst. Gezondheid heeft raakvlakken met talloze beleidsterreinen en is complex, omdat niet alle zorgvormen op elkaar aansluiten, of omdat de zorg vanuit een beperkt perspectief goed georganiseerd kan worden. De zorgsector is veruit de grootste werkgever met 6.000 banen (30% totale arbeidsaanbod). De gemeente moet echt aan de bak om de regierol te pakken in de regio. De PvdA wil een toezegging van het College om de Kwartiermaker Zorg aan te stellen. Met een focus op de verbindende rol tussen inwoners en zorgaanbieders en zorgaanbieders onderling.

Tenslotte voorzitter, werken we allemaal aan een betere toekomst voor elkaar. De Partij van de Arbeid wil met de motie ‘Toekomststoel’ juist de inwoner betrekken bij uitdagingen, beslissingen en toekomstige ontwikkelingen. De Toekomststoel als metafoor, als symbolische oefening, om de inwoner meer te betrekken en het vertrouwen in de politiek te verbeteren.