Samen de wijk maken

8 maart 2022

De jaarlijkse week van de wijk. Die groeide van 40 naar 120 kramen. Allemaal gevuld door mensen uit Noordveen. Het Stap-in-Stap-uit-busje voor ouderen en mindervaliden. Een door de wijk zelf ontwikkelde natuurspeeltuin. Sportclubs die de wijk in komen. Een 112-bijeenkomst waar kinderen brandweer-, politie- en ziekenauto’s van binnen kunnen bekijken. Beter contact leidt immers tot minder problemen. Ook op de corona-boodschappendienst is Frans Manders trots. Zo bloemrijk als zijn overhemd zijn de initiatieven in de noordelijke stadswijk.

Manders, enthousiast: “Onze wijk zit opvallend sociaal in elkaar. Het wijkteam van vrijwilligers samen met mensen van Perspectief werkt! Dit verdienen alle wijken.” Daar zet hij als raadslid voor de Partij van de Arbeid vol op in. Het vraagt ook verandering in de gemeentelijke organisatie. “Die komt op gang, maar is nog lang niet voltooid,” aldus Manders. Hij illustreert dat met een voorbeeld: “Een gemeenteambtenaar wilde een vervallen speeltoestel verwijderen. Wij vroegen dat af te stemmen met de buurt. Hij deed alleen maar briefjes in de bus met de vraag: is het erg als we dit weghalen?” verzucht Manders.

Portieken
Hij vertelt hoe de natuurspeeltuin aan de Praebsterkamp ontstond: “Het wijkteam leverde koffie en pizza’s.18 enthousiaste druk gebarende bewoners liepen het veld rond. Maar die van de omliggende sociale huurwoningen bleven achter het raam staan kijken. Totdat hun kinderen uit de portieken kwamen en het initiatief overnamen. Dat brak het ijs. Zo werd de speeltuin echt van de buurt. De sfeer in de wijk verbeterde. Het is nu geen hotspot van de politie meer.”

Vertrouwen
PvdA’er Manders is blij met het Mpower-initiatief. Hierin werken maatschappelijke partners, gemeente en sponsors samen: “Niet de gemeente alleen beoordeelt subsidieaanvragen van burgerinitiatieven. Het geld gaat naar Mpower. Dat stelt menskracht, materiaal en (financiële) middelen beschikbaar vanuit de achtergrond. De initiatiefnemer en de samenwerking staan centraal. Zo groeit het vertrouwen tussen burger en overheid weer. Met die inzet wil ik in de politiek actief blijven,” aldus het bevlogen raadslid.

Meer informatie over ons programma en onze kandidaten op zutphen.pvda.nl