Wijkcentrum De Uitwijk moet open blijven

3 november 2019

De PvdA heeft schriftelijke vragen gesteld over de toekomstige huurprijs van wijkcentrum De Uitwijk. De exploitatie van het wijkgebouw in de Zuidwijken dreigt onbetaalbaar te worden. Volgens informatie van de wijkraad heeft de gemeente het voornemen om de huur van het gebouw te verhogen naar 26.000 euro per jaar vanaf 2021. Daarnaast heeft het gebouw een grondige onderhoudsbeurt en een nieuwe keuken nodig.

De PvdA vraagt waarop de huurprijs van 26.000 euro is gebaseerd. Het is een oud pand dat in 2000 voor het laatst is onderhouden. Fractievoorzitter Jasper Bloem vraagt: “Wat gebeurt er dan, als de 26.000 euro niet wordt opgebracht? Gaat het wijkcentrum dan sluiten? En wat schiet de gemeente er dan mee op? Er zijn dan geen inkomsten uit het gebouw en we zitten dan met een gesloten wijkcentrum.”

De Uitwijk is hartstikke belangrijk voor de Zuidwijken. De activiteiten in het wijkcentrum hebben een grote toeloop. Neem bijvoorbeeld het Eetcafé. Dat wordt zo goed bezocht dat er zelfs een wachtlijst voor is. Om het Eetcafé goed te kunnen voortzetten is een nieuwe keuken nodig. Daarvoor is geld ingezameld. Maar de fondsen willen de bijdrage van 21.000 euro alleen geven, als zij zeker weten dat het wijkcentrum openblijft.

Jasper Bloem: “Vrijwilligers in de wijkraad vergaderen nu al twee jaar over de toekomst van het wijkgebouw. Voor hen is het belangrijk dat er een knoop wordt doorgehakt. Dat zij duidelijkheid hebben over de toekomst van het wijkcentrum en dat het onderhoud van het gebouw wordt aangepakt.”
Met activiteiten zoals het Eetcafé haalt het wijkcentrum mensen uit hun sociaal isolement en vergroot het de sociale samenhang in de buurt. In het sociaal domein heeft de gemeente juist het voornemen om lichte vormen van ondersteuning in de wijk te versterken, om zwaardere zorg te voorkomen.

De PvdA vindt dat de wijkcentra daar een belangrijke bijdrage aan kunnen leveren.

Schriftelijke vragen over toekomst wijkcentrum Uitwijk, def