Door op 12 maart 2016

NLdoet: PvdA aan de slag bij het regionaal archief

Op vrijdag 11 maart heeft de PvdA Zutphen zich met haar club, en met tal van andere vrijwilligers in heel Nederland, ingezet voor NLdoet. De PvdA Zutphen heeft haar bijdrage gegeven aan het Regionaal Archief Zutphen (RAZ). In dit archief liggen documenten van de zeer vroege middeleeuwen tot twintig jaar geleden.

NLdoet is een cadeau van het Nederlands volk voor het huwelijk van het kroon-prins Willem-Alexander en Maxima. Doel van NLdoet is jaarlijks het ondersteunen van vrijwilligerswerk door mensen bij elkaar te brengen en verbinding te leggen.

Voor aanvang van de werkzaamheden in het kader van NLdoet werden wij getrakteerd  op een doorkijkje in het archief door Mirjan van Velzen, archief medewerker. Zij liet ons  stukken zien zoals de stadsbrief, het document waarmee Zutphen stadsrechten kreeg in 1190, en  de Maan en Klaagbrief uit 1493, volgens zeggen de oudste striptekening van Europa.

De rolkastenHet archief maakt een efficiëntieslag, inplaats van statische kasten worden nu rolkasten gebruikt. Dit geeft 50 % meer ruimte doordat de looppaden tussen de kasten sterk gereduceerd worden. Er zijn rolkasten van wel 12 meter lang en zij zijn daarmee de langste  rolkasten in van alle Nederlandse archieven.

Al zou je het niet zeggen, het archiefwereldje is heel dynamisch en continu in beweging. Eens in de zoveel jaar komt het werkarchief van het gemeentehuis aan het  ’s Gravenhof naar het stadsarchief in de Spiegelstraat. Ook komen archieven vrij van particulieren en/of bedrijven die een binding hebben met Zutphen of haar regio. Dit alles betekent dat archieven continu intern verhuizen om plaats te maken voor nieuwe.

Dus werk aan de winkel voor ons als vrijwilligers van NLdoet. Door een soort menselijke lopende band te creëren werden honderden dozen, verscheidende koker en enkele portefeuilles via een trappenhuis met de hand aan elkaar doorgegeven. Met vereende krachten kregen zo’n 60 archieven een nieuwe plek: in totaal is er ruim 110 meter archief verzet.

Mét één archief hadden wij het als PvdA’ers een beetje moeilijk, het voelde gelijk al niet goed en dit kwam omdat dit het archief betrof van het CDA-KVP. Alle gekheid op een stokje: ook dit archief hebben we natuurlijk met alle zorg verplaats.

Met onze actie werd maar eens bewezen dat vele handen licht werk maakt en dat we door samenwerken bergen kunnen verzetten.