Rode taart voor Zutphen Energie

Door Frans Manders op 29 januari 2019

Vrijdag 25 januari j.l. Was het weer zover. Partij van de Arbeid Zutphen Warnsveld ging weer een rode taart uit delen. Deze maand hebben we Zutphen Energie in het zonnetje gezet.

Zutphen Energie, onder leiding van John Verheijden, helpt en adviseert mensen helpt met betrekking tot duurzame energie en de daarbij behorende transitie. Dit doen ze met vele vrijwilligers die vanuit het kantoor naast C&A mensen helpt in hun keuze voor duurzame energie. Maandelijks houden ze daar een Energie Café en afgelopen vrijdag heeft PvdA raadslid Frans Manders hen een rode taart aangeboden.

ZE is betrokken bij meerder projecten in en om Zutphen. o.a. Wijk van de Toekomst in Noordveen, Windmolens met IJsselwind maar ook het zonnepanelen park op de Revelhorst en in Warken.

Tevens helpen energiecoaches de mensen thuis bij vragen over bijvoorbeeld aanschaf van zonnepanelen, warmtepompen (of niet) en windenergie, maar ook of een gasfornuis nu nog wel verstandig is. Allemaal vragen waarmee mensen bij de vrijwilligers van ZE kunnen aankloppen.

ZE wekt binnen onze gemeente zelf energie op: het gaat om wind- en zonne-energie en energie uit biomassa (gft). Deze energie verkopen zij aan (intussen meer dan 500) huishoudens en bedrijven in Zutphen en Warnsveld. Alle verdiensten van de coöperatie blijven in de lokale gemeenschap en vloeien niet, zoals bij andere energieleveranciers, weg naar andere regio’s of het buitenland.

ZutphenEnergie (www.zutphenenergie.nl)
ZutphenEnergie (voluit: Coöperatieve Zutphense EnergieTransitie Zet U.A.) is een energiecoöperatie van, voor en door bewoners en bedrijven. Doel is, op termijn, een energie neutrale gemeente Zutphen en Warnsveld. ZE wil dat bereiken door het zelf opwekken en leveren van groene energie, door leden en belangstellenden te adviseren over energiebesparing en door de eventuele winst terug te laten vloeien naar de lokale gemeenschap.

Frans Manders

Hallo, ik ben getrouwd en heb 2 zonen. Het Deventerweg Kwartier is mijn buurt. Ik ben trots op mijn wijk. Noordveen is het voorbeeld van hoe sociale cohesie opgebouwd kan worden, het houdt mij en met mij vele vrijwilligers al 17 jaar bezig. Met als resultaat o.a. De Week van de Wijk die wordt afgesloten

Meer over Frans Manders