Door op 28 maart 2016

Rode taart voor Stichting Krasnakin

Op zaterdag 26 maart 2016 reikte fractievoorzitter Harrij Hissink in de fractiekamer de PvdA’s rode taart uit aan Stichting Krasnakin. Deze stichting haalt om het jaar zo’n 30 kinderen tussen de leeftijd 8 tot 12 jaar voor zes weken vanuit Krasnapolje, Wit-Rusland naar Zutphen en omstreken. De PvdA vindt dat goed werk!

Krasnapolje ligt in een gebied waar na de kernramp van Tsjernobyl, Oekraïne op 26 april nu 30 jaar geleden, de fall-out terecht kwam. Het Sovjet regime heeft er, met het verspreiden van chemicaliën in de lucht, voor gezorgd dat het in en rond  Krasnapolje ging regenen. Hierdoor zijn de meeste nucleaire deeltjes daar terecht gekomen en bleef Moskou gespaard. De ramp was en is natuurlijk enorm en zal nog honderdduizenden jaren  effect hebben op deze regio die uit drie landen bestaat en zo groot is als de Benelux.

800px-Chernobyl_radiation_map_1996.svgIn tegenstelling tot Tsjernobyl is het gebied  rond Krasnapolje nooit geëvacueerd geweest en wonen daar nog altijd mensen. Om toch te kunnen aansterken en groeien moeten kinderen structureel het gebied verlaten. Het beenmerg van deze kinderen wordt bijvoorbeeld geremd bij de aanmaak van bloedlichaampjes.

Hier komt stichting Krasnakin in beeld. Julia Loen en Jan-Pieter Willeumier, twee van de vijf bestuursleden legden de PvdA leden uit over wat zij allemaal doen om de reis te laten slagen. Het diplomatisch overleg met Wit-Rusland vraagt bijzonder nauwkeurigheid, Wit-Rusland is de laatste dictatuur van Europa. Bij een onnauwkeurige boodschap kan makkelijk bureaucratische vertraging optreden. En er liggen ook veel diplomatieke gevoeligheden. De vrijwilligers uit Krasnapolje gaan heel voorzichtig te werk.

De bus die de kinderen ophaalt vertrekt propvol goederen die daar ontzettend nodig zijn, van schoolspullen tot rolstoelen, vanuit Zutphen. De kinderen worden vervolgens meegenomen naar Zutphen en twee aan twee geplaatst in een gastgezin. Het gastgezin zorgt  gedurende zes weken voor ze. De kinderen komen hier in een compleet andere wereld met andere gewoontes, bijvoorbeeld het doorspoelen van een toilet met schoon drinkwater wordt als heel bijzonder ervaren, schoonwater is in Krasnapolje namelijk schaars. De school blijft gewoon door gaan, de begeleiders die meekomen vanuit Wit-Rusland zijn tevens de leerkrachten. Buiten de bijzondere ervaringen die de kinderen hier krijgen wordt er ook nog voor praktische zaken gezorgd: zo krijgen slecht zienden een bril en gaan ze allen minimaal één keer naar de kapper.
reis-11-300x198 Dit wordt allemaal belangeloos vanuit de middenstand van Zutphen aangeboden. De wereld van deze kinderen wordt door de reis veel groter en het heeft een positief effect op hele gezinnen in Krasnapolje.

Het benodigde geld voor de reis komt uit sponsoring en via donaties. Helaas is de begroting steeds moeilijker rond te krijgen.  De individualiserende maatschappij en een afkeer van Oost Europa worden aangedragen als reden.

Laat dit niet gebeuren is de oproep van de stichting   Krasnakin. De gewone mensen en juist de kinderen zijn hier de dupe van. Om de stichting aan het werk te laten blijven zijn ze op zoek naar verjonging van de organisatie, bij deze doen ze een oproep naar nieuwe bestuursleden.

Goed werk stichting Krasnakin!

www.krasnakin.nl