Door op 9 mei 2016

Rode taart voor de Stichting WGDGO

De Rode taart van de PvdA Zutphen voor de maand Mei ging deze keer naar Stichting Wie Goed Doet, Goed Ontmoet (WGDGO).Stichting WGDGO  zet zich op een vernieuwde manier in voor huishoudens die er financieel niet rooskleurig voor zitten of armoede ervaren op welke manier dan ook.

Door middel van een interactieve facebookpagina komt Stichting WGDGO in contact met huishoudens die om wat voor reden ook, een laag inkomen hebben en moeite hebben om de zaken rond te krijgen. Armoede is niet alleen financiële armoede maar ook sociale armoede. Hierin brengt de Stichting verandering door sociale uitsluiting tegen te gaan en of verminderen.

De Stichting WGDGO zet zich nog maar pas 1,5 jaar vrijwillig in om, op een leuke en humane manier, verbindingen te maken tussen instanties, maatschappelijke organisaties, ondernemers en gezinnen. Door de facebookpagina actief te houden samen met ruim 3000 leden, kan de Stichting  laten zien wat zij doen en voor wie zij iets betekenen. Niet iedereen heeft hulp nodig maar wil wel graag wat betekenen voor zijn medemens. De Stichting biedt hen de kans om hun talenten te benutten en om voor een ander net dat ene steuntje in de rug te zijn.

Stichting WGDGO fungeert als een soort smeermiddel tussen mens en maatschappij, zij organiseren waar praktische behoefte aan bestaat. Zoals bijvoorbeeld:

• Het uitdelen van voedselpakketten (kleinschalig) voor mensen die tijdelijke armoede ervaren, of even wat te kort komen aan het einde van de maand, of niet meer (of net niet) in aanmerking komen voor de voedselbank, door iedere maand voedsel in te zamelen.
  • Hulp bij ontcijfering brieven.
  • Mee als begeleider naar instanties, bijvoorbeeld naar rechtbank, gemeente, het Plein, woningbouwvereniging(en).
  • Activiteiten zoals uitjes met kinderen vierdaagse kamp voor 8 tot 12 jarige, of voor de oudere kinderen tot 18 jaar een educatieve vakantie.
  • Hulpvragen uitzetten zoals specifieke spullen in de huisraad en/of kleding.

PvdA Zutphen weet dit initiatief dat vanuit de samenleving komt, enorm te waarderen.
In het bijzijn van PvdA fractievoorzitter Harrij Hissink, fractielid Marjolijn Moester, provinciale Staten lid Karin Jeurink en lokale PvdA leden ontvingen de drijvende krachten en mede oprichters Helga De Wijs-Blei (links) en Jenneke Golstein uit handen van forumlid Jasper Bloem, de Rode Taart voor hun goede werk!

Waar ben je naar op zoek?