Door op 11 oktober 2013

PvdA kiest tweebadenconcept voor het nieuwe zwembad

Overdekt en betaalbaar zwemmen voor alle inwoners van Zutphen is ons doel.

Bij het Stroomdebat in het koelhuis van donderdagavond 10 okt. heb ik namens de fractie van de PvdA-Zutphen-Warnsveld nog eens uitgelegd hoe en waarom wij gekozen hebben voor het tweedbadenconcept dat nu gebouwd gaat worden.

Op de eerste plaats zien wij het leren zwemmen voor kinderen als een kerntaak van de Gemeente Zutphen en hiervoor heb je een zwembad nodig. Bij de kerntakendiscussie, twee jaar geleden, over de enorme bezuinigingen, die nu al plaats vinden, heeft de PvdA fractie het voor elkaar gekregen dat er in ieder geval een zwembad blijft. Een taakgroep heeft gekeken hoe je een betaalbaar zwembad kunt bouwen voor 7 miljoen euro waarvoor niet meer dan €330.000 belastinggeld per jaar aan uitgegeven mag worden voor een eventueel exploitatietekort.

Een overdekt zwembad kost nu eenmaal veel geld en er zal altijd geld bij moeten. Het tweedbadenconcept en het KNZB-bad zijn toen voorgelegd aan de raad en hieruit moest gekozen worden. De PvdA-fractie heeft in december 2012 gekozen voor het tweedbadenconcept, omdat dit concept het meest aan het door ons gestelde doel voldoet namelijk: het overdekt en betaalbaar kunnen zwemmen voor alle mensen uit de Gemeente Zutphen en omgeving. Hiervoor zijn verschillende watertemperaturen nodig om deze groepen te kunnen bedienen.

Ook voor de verenigingen, die nu gebruik maken van deze voorziening, blijft dit type zwembad geschikt. In het nieuwe bad is geen waterglijbaan opgenomen omdat dit op dit moment financieel nog niet mogelijk is. De PvdA-fractie vindt dat nu eerst de aanbesteding moet plaatsvinden en als deze meevalt er ruimte komt om te investeren in een waterglijbaan. Eigenlijk vindt onze fractie ook wel dat een waterglijbaan bij de standaarduitrusting van een zwembad behoort zodat het bezoek voor de jeugd veraangenaamd wordt. De toekomst zal leren hoe dit het verder gaat met de nieuwbouw van het Graaf Ottobad maar wij hebben er alle vertrouwen in dat dit goed komt!!!

Harrij Hissink