Door op 8 mei 2013

Permanente oplossing voor bewoning Bronsbergen?

Motie Permanente Oplossing voor Bronsbergen

Nadat  de motie permanente oplossing  Bronsbergen  eind 2011 was aangenomen door de raad zijn er door het college en de vereniging van eigenaren een vijftal onderzoeken verricht en gepresenteerd aan de fracties. De uitkomst van de vijf onderzoeken duiden allemaal dat her-bestemmen de meest wenselijke oplossing is. De provincie geeft echter aan dat herbestemmen ten koste gaat van het toegestane aantal nieuw te bouwen woningen in de Gemeente Zutphen oftewel het woningcontingent.

Als de eigenaren van de recreatiewoningen willen herstemmen gaat dit hierdoor ongeveer €45.000 per woning kosten en in deze economisch zwakke tijd niet haalbaar. Uit de onderzoeken kwam gedogen, voor een bepaalde periode, als tweede goede oplossing uit de bus. In afwachting van ontwikkelingen die kunnen leiden tot een permanente oplossing kan dit een goede mogelijkheid zijn.

Op dit moment is de PvdA-fractie samen met de VVD-fractie aan het onderzoeken wat de wettelijke mogelijkheden zijn om toch aan de bezuinigingsdoelstellingen voor de komende jaren te kunnen voldoen omdat bij gedogen er gehandhaafd dient te worden en deze kosten ongeveer €90.000 per jaar zijn.

Een gedoogconstructie voor een bepaalde tijd heeft nu al onze aandacht en ik denk dat er binnenkort een motie hierover tegemoet kan worden gezien. De kosten, die het gedogen met zich meebrengen, zullen voor het overgrote deel daar de eigenaren van de recreatiewoningen betaald moeten worden is hierbij ons uitgangspunt.

Harry Hissink
Raadslid namens de PvdA