14 april 2019

Paul Tang in Zutphen

Onze oude boodschap over verspreiding van inkomen, kennis en macht moet de PvdA weer krachtig uitdragen om de uitwassen te bestrijden die ‘de derde weg’, het neoliberalisme, de laatste vijfentwintig jaar heeft veroorzaakt. We moeten terug naar het Rijnlandse model voor een nieuwe maatschappelijke ordening.”

Paul Tang, PvdA Europarlementariër en econoom, was 11 april in Zutphen om te praten over de toekomst van Europa en over ‘Dijk van Europa’ het boek waarin hij zijn gedachten opschreef. Paul diende enkele weken geleden een motie in bij het Europese parlement waarin Nederland een belastingparadijs wordt genoemd. De motie werd aangenomen.

Het is duidelijk, als je Paul aanhoort, waar die motie vandaan komt. Paul heeft zich verdiept in o.a. de grootste internetbedrijven ter wereld, zoals Apple, Google, Amazon, Twitter, Facebook. Hij constateerde dat zij met medewerking van Nederland, minimaal belasting betalen over hun enorme winsten.

Deze bedrijven hebben echter wel een grote invloed op ons dagelijks leven en Nederland zorgt er, als belastingparadijs, mede voor dat zij nauwelijks bij hoeven te dragen aan het welzijn van de samenlevingen. Door hun services gratis aan te bieden, werken wij, gewone consumenten, allemaal voor hen. Wij geven hen immers toegang tot al onze gegevens. Gegevens over ons zelf, onze familie en vrienden, ons gedrag, onze gezondheid, ons werk, onze gevoelens, kortom ons leven. Door massaal deze gegevens in big data te verzamelen en te verkopen worden onze levens vergaand beïnvloed.

‘Take back control’, was het moto van het Leave kamp bij het Brexit referendum. Take back control is wat wij van de PvdA willen doen. Niet door de EU te verlaten, maar door de EU te versterken.

Ga maar na.
Verspreiding van inkomen. Sinds de jaren tachtig zijn de laagste inkomens ongeveer gelijk gebleven tegenover veel meer inkomen en vermogen voor de hoogste inkomens. Hierdoor worden steeds meer zaken alleen nog maar toegankelijk voor de rijke en welgestelde mensen onder ons.
Verspreiding van kennis. Zonder verspreiding van kennis hebben mensen vooral toegang tot wat zij zien en horen in hun eigen kring. De social media doen daar vrolijk aan mee door hun nieuwsvoorzieningen af te stemmen op de individuele voorkeuren, waardoor het tegengeluid niet of nauwelijks meer te zien of te horen is.
Verspreiding van macht. De macht van de werknemer bij onderhandelingen over arbeidsvoorwaarden is schrikbarend af genomen met als resultaat onzekerheid en angst en nog meer toegeven aan slechte voorwaarden.
Er is een vrije banenmarkt in Europa, maar de sociale zekerheid is nationaal georganiseerd: minimuminkomen, vrije dagen, ziekteverlof, etc. Bedrijven maken daar gretig gebruik van. Met als gevolg dat mensen op zoek naar veiligheid en zekerheid, zich aansluiten bij sterke machtsblokken.

Overal in Europa zie je dat politieke machtsblokken meer macht naar zich toetrekken en het recht ondermijnen. Er is tegenmacht nodig en alleen een sterk en verenigd Europa kan dat bieden.

Het was een avond waarin het gesprek over deze zaken goed gevoerd werd en het duidelijk werd waar het Paul en de PvdA omgaat in Europa.

Europa is uniek. Het is een heel nieuw verbond tussen landen die elkaar eeuwenlang hebben bestreden maar nu met vallen en opstaan proberen het samen te doen. De gedachte over vrijheid, gelijkheid en broederschap ligt aan de basis van de Europese eenwording. Om nieuwe oorlogen te voorkomen. Om een tegenmacht te vormen, tegen andere machtsblokken en superrijke bedrijven. Om kennis te verspreiden en solidair met elkaar te zijn in voor- en tegenspoed. En vooral ook om kennis te verspreiden en daardoor meer welbevinden te ervaren. Voor een gezonde en vrije samenleving.

Een inhoudelijk verslag van de bijeenkomst in de Zutphensche broodfabriek op 11 april 2019