Door op 21 augustus 2014

Huidige vergunningenbeleid hindert goede promotie en profielering evenementen

PvdA fractie vraagt om aanpassing vergunningenbeleid evenementen.

Om evenementen aan te melden bij landelijke evenementenkalenders moet men zich vaak ruim van te voren opgeven om hierop vermeld te worden. Dit heeft al problemen gegeven bij een evenement. Het vergunningenbeleid in de gemeente Zutphen biedt geen mogelijkheid voor aanvragers om ruim van te voren verzekerd te zijn van een vergunning voor een te organiseren evenement. In januari van hetzelfde jaar hoort men of het evenement op de gevraagde datum kan doorgaan.

De PvdA-fractie heeft het college van B&W daarom de volgende vragen gesteld:

• Waarom kan er ruim van te voren, bv. een jaar, geen vergunning voor een te houden evenement worden aangevraagd?
  • Vindt u vermelding op landelijke evenementenkalenders niet belangrijk voor de gemeente Zutphen?
  • Evenementen trekken over het algemeen veel publiek (Bokbierdag, Chocoladefestival, City Hanzeloop Zutphen, enz.) en dit lijkt ons goed voor de levendigheid in de stad en goed voor ondernemers en werkgelegenheid. Vindt u dit ook en kan er een aanpassing van het evenementenbeleid aan de raad voorgelegd worden om vermelding op landelijke evenementenkalenders wel mogelijk te maken?
  • In het coalitieakkoord staat dat u door een goede promotie van de stad de economische ontwikkeling en profilering wilt versterken. Vindt u dat landelijke promotie hierbij kan helpen?
  • Bepaalde evenementen hebben volgens ons al een vaste datum. Klopt dit?
  • Is er over deze problematiek al eens met de binnenstadsmanager gesproken en hierover advies aan hem gevraagd?

Harrij Hissink,
PvdA Fractievoorzitter.

Het antwoord van het college B&W op 30 september kunt u hier lezen:
Antwoord college B&W op vragen vergunningenbeleid