Door op 20 maart 2014

mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:”Times New Roman”,”serif”;}
De verkiezingen hebben voor de PvdA bijzonder slecht uitgepakt. We houden drie van onze zes zetels over. Dat is ronduit beroerd en doet zeer, maar het maakt mij strijdbaar.

De uitslag is pijnlijk omdat hij geen recht doet aan de inzet van ons geweldige team van vrijwilligers tijdens de campagne. En de uitslag doet geen recht aan de passie en inzet waarmee de fractie van de PvdA zich in de afgelopen jaren een slag in de rondte heeft gewerkt. Graag bedank ik iedereen die zo hard heeft gewerkt. En feliciteer ik de winnaars: Burgerbelang, SP en D66.

De uitslag maakt mij duidelijk dat mensen de PvdA vragen ons voor de volle 100% in te zetten voor onze idealen: Bestaanszekerheid, goed werk, verheffing en binding. Wij staan voor een samenleving waarin het gemeenschappelijke telt, waarin sterke schouders zware lasten tillen. Dat betekent wat mij betreft dat wij ons de komende periode, in welke rol dan ook, krachtig zullen inzetten op 3 punten:

1. Vergroten van werkgelegenheid en zekerheid en bijzondere aandacht voor fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden, loon en (oplopende) lasten
  2. Goede en toegankelijke zorg voor wie dat nodig heeft en ondersteuning aan mantelzorgers.
  3. Tegengaan van de tweedeling in de samenleving door armoede te verminderen, toegang te waarborgen, vroegtijdig schoolverlaten te bestrijden en kansen te scheppen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Beste mensen,

De PvdA heeft meer dan 60 jaar bestuursverantwoordelijkheid gedragen in onze gemeente. Dat hebben we fantastisch gedaan. We hebben mooie dingen gerealiseerd. Zutphen biedt zekerheid, stabiliteit, rust en kansen. Dat moeten we koesteren en nooit vanzelfsprekend nemen.

De afgelopen vier jaar heeft de PvdA onderdeel uitgemaakt van het college dat zeer moeilijke keuzes moest maken. We hebben erg veel moeten bezuinigen en dat heeft pijn gedaan. Het meest moeilijk hebben wij het met de bezuiniging op de huishoudelijke hulp. Er is ook veel gezegd over de burgerbalie, het broederenklooster, de glijbaan van het zwembad, peuterspeelzalen, ontwikkelingen in De Teuge en bij Delta. Landelijke ontwikkelingen op het gebied van zorg en welzijn, werk- en inkomen, op de arbeidsmarkt en in het onderwijs vergoten het gevoel van onzekerheid van vele mensen. We moeten ervoor waken dat de tweedeling in de samenleving gestopt wordt.

En niet alles was verkeerd. Het college van Zutphen heeft bewust gekozen voor een beleid van versoberen en investeren. We hebben keuzes gemaakt die inwoners en de samenleving zo min mogelijk zouden raken en tegelijkertijd de gemeente meer krachtig maakt. Bij ieder besluit heeft de fractie van de PvdA zich afgevraagd of het voorstel voldoende bij zou dragen aan werkgelegenheid en/of toegankelijkheid. Zo hebben wij bijgedragen aan de dingen die er echt toe doen voor mensen, voor onze achterban.

Beste mensen,

De veerkracht van onze partij is groot. Wij gaan ons herbezinnen en ons profiel oppoetsen. Wij gaan knokken, vol overtuiging en strijdbaar. Dat doen we met elkaar. Vele mensen hebben ook nu weer vertrouwen gesteld in de PvdA. Wij gaan aan de slag voor hen en tegelijkertijd vertrouwen terugwinnen. Een nieuwe start is nodig! Onze idealen gaan we bevechten.

Met strijdbare en rode groet,

Annelies,  Lijsttrekker