De kermis blijft op de Groenmarkt, Houtmarkt en Zaadmarkt.

9 juli 2019

Het college van B&W kreeg maandagavond 8 juli geen enkele steun in de gemeenteraad voor verplaatsing van de kermis naar de IJsselkade.

Het college zal, na de felle protesten van exploitanten en omwonenden van de IJsselkade en een breed ondersteund amendement van D66, SP, Burgerbelang, BewustZW, Stadspartij, CDA, GroenLinks, het heldere signaal tegen verhuizing naar de IJsselkade bespreken. “Het debat is gelopen”.

Marjolijn Moester bracht als woordvoerder van de PvdA het volgende standpunt naar buiten:
Wij zijn het niet eens met het voorstel. Dit heeft een drietal redenen:

• Het proces om te komen tot het voorliggende besluit is wat ons betreft onvolledig en niet conform de motie: de kermis moet blijven in Zutphen. Dit is door een meerderheid van de raad aangenomen. Daarin staat namelijk dat de kermis voor de binnenstad behouden moet blijven totdat in samenspraak met alle betrokkenen zoals kermisexploitanten, horeca, inwoners, binnenstadsondernemers en Bovak, tot een goed alternatief is gekomen. Dit is naar onze mening niet het geval.
  • Wij, de PvdAa-fractie, heeft niet voldoende gehoord en gelezen dat er goed met alle betrokkenen is gesproken. Vaak werd vanuit een bepaalde optie overlegd en dat gaf veel wantrouwen en onrust bij diverse betrokkenen.
  • Ook hebben we bezwaren tegen de verkeerskundige onderbouwing.
    De IJsselkade is de belangrijkste toegangs- en ontsluitingsweg voor de hele binnenstad. Belangrijk voor de bewoners en ondernemers
    In het voorstel wordt gezegd dat de IJsselkade al eens een jaar afgesloten is geweest en dat een week ook wel kan. Wij vinden dit een gelegenheidsargument. En het snijdt geen hout omdat de aanleiding anders is en er is een heel goed alternatief namelijk de kermis op de markten.

Er wordt in het voorstel ook gezegd dat de Horecavisie als onderligger voor dit besluit genomen moet worden. Naar onze mening kan er afgeweken worden van een visie indien er voldoende redenen zijn. Daar is hier wat ons betreft sprake van.

Tot slot: het moge duidelijk zijn, wij vinden het op basis van bovengenoemde punten (proces en verkeer) een onvoldoende onderbouwd voorstel.

Wat de PvdA-fractie betreft blijft de favoriete plek voor de kermis de markten.
Het is van belang dat het College snel duidelijkheid geeft over het vervolg, zodat het dossier gesloten kan worden. Wat de PvdA betreft zijn er meer dringende vraagstukken voor de gemeente Zutphen, zoals het creëren van werk, de hervorming van het sociaal domein en de energietransitie.