Door Jasper Bloem op 22 december 2018

Bibliotheek blijft in het Warnshuus

De afgelopen maand is de toekomst van het Warnshuus en de bibliotheek veel in het nieuws geweest. Dit kwam niet door een bezuiniging. Mede dankzij de PvdA is een bezuiniging op de bibliotheek geschrapt. Het probleem is dat de bibliotheek binnen het huidige budget meer uitgeeft dan er binnenkomt. Om die reden besloot de bibliotheek om de huur in het Warnshuus op te zeggen.

Die stap leidde ook tot zorgen bij het Warnshuus dat een huurder dreigde te verliezen. Het probleem van het Warnshuus is dat twee vrijwillige bestuurders verantwoordelijk zijn voor een jaarlijkse exploitatie van € 200.000. Een erg grote verantwoordelijkheid die andere vrijwilligers afschrikt om in het bestuur van het Warnshuus plaats te nemen.

Tegelijkertijd is het Warnshuus de laatste jaren beter gaan draaien. Dat zie je terug bij de inkomsten uit zalenverhuur en horeca die zijn toegenomen. Het zou erg jammer zijn als al dat werk van de afgelopen jaren teniet zou worden gedaan. Daarom steunt de PvdA de stap van het College om de verantwoordelijkheid voor de exploitatie van het Warnshuus tijdelijk over te nemen. Het pand is toch al eigendom van de gemeente.

Nu gaat het erom dat de inrichting van het Warnshuus toekomstbestendig wordt. Dat er voorzieningen zijn waar inwoners behoefte aan hebben én er ook voldoende huurinkomsten zijn om de kosten te kunnen dekken. Dat kan beteken dat een deel van de bibliotheek plaats moet maken voor een andere huurder. Dat hoeft overigens niet een groot verlies te zijn, als er in de vrijkomende ruimte een nieuwe voorziening zoals een zorgloket terugkomt.

Het College van de gemeente Zutphen is op dit moment in gesprek met de bibliotheek over de toekomstige invulling van de bibliotheek in het Warnshuus. De bibliotheek heeft deze week laten weten bereid te zijn om de bibliotheek in afgeslankte vorm te houden in het Warnshuus en te richten op specifieke groepen zoals kinderen en ouderen.

De PvdA zet zich in voor goede voorzieningen in de wijk voor álle inwoners, ook die van Warnsveld en De Leesten. Het Warnshuus moet kunnen bloeien als het dorpshuis van Warnsveld, waar ouderen voor een kop koffie en een krant langs kunnen komen en waar kinderen naar toe kunnen fietsen om een boek te lenen. Dit hebben wij in de Raadsdebatten duidelijk gemaakt. Bij zowel het College als de bibliotheek is er de wil om ook in de toekomst een bibliotheek in het Warnshuus te hebben. We vertrouwen erop dat zij hiervoor een passende oplossing vinden.

Jasper Bloem
Bekijk ook onze Facebook pagina over dit item.

Jasper Bloem

‘Ik maak mij zorgen over de groeiende tegenstellingen in de samenleving. Voor mij is de PvdA de partij die verschillende mensen kan verenigen. Met de PvdA wil ik dat iedereen het perspectief op een baan heeft, dat alle kinderen toegang hebben tot goed onderwijs, cultuur, sport en zorg en dat ouderen meetellen en niet worden

Meer over Jasper Bloem

Waar ben je naar op zoek?